2023. França, Alemanya, Esp., Bèl. Director:
Martin Bourboulon. 121 min. Col.
Guió:
Alexandre de La Patellière, Matthieu Delaporte. Novel·la: Les Trois
Mousquetaires, d’Alexandre Dumas i Auguste Maquet (1844).
Fotografia:
Nicolas Bolduc. Música: Guillaume Roussel.
François Civil (D’Artagnan), Vincent Cassel (Athos),
Eva Green (Milady de Winter), Romain Duris (Aramis), Pio Marmaï (Porthos),
Louis Garrel (Lluís XIII), Lyna Khoudri (Constance), Vicky Krieps (Anna
d’Àustria), Éric Ruf (cardenal Richelieu).
Ombrívols mosqueters
Els alegres i coloristes mosqueters d’altres
versions són introbables aquí, perquè els heroics personatges d’Alexandre Dumas
(i el seu incansable negre Auguste Maquet, no l’oblidéssim pas) es presenten en
aquest notable film amb un aspecte descolorit, grisós i poc vistós. De fet,
brutegen i tot; sembla que no hagin vist una banyera en sa vida. El realisme brut,
doncs, s’imposa, i ho fa amb tal claredat que també afecta al temps: no hi ha
ni un sol dia clar, lluminós, assolellat en tota la pel·lícula. Realment es
constata que són temps ennuvolats per a França. La corona del rei Lluís XIII,
catòlic, perilla, per l’embat dels protestants de La Rochelle, aliats de la
pèrfida Anglaterra, i per un enemic interior: el poderós i maquiavèlic cardenal
Richelieu (molt maltractat per Dumas, per cert).
Un dels mèrits del film és, justament, que sap
endinsar-se més que altres versions en els afers polítics, d’alta volada, que l’emmarquen.
Hi ha aventura i acció, és clar, però la lleugeresa es descarta. Quan el gascó
D’Artagnan, aspirant a mosqueter, es presenta a París, per exemple, i el primer
dia ja “aconsegueix” tenir tres duels consecutius amb Athos, Porthos i Aramis, tota
altra versió aprofita l’ocasió per fer una llarga seqüència lleugera i riallera;
aquesta, en canvi, se salta els duels i passa de seguida a una molt ferotge
batalla entre els mosqueters i els soldats de Richelieu.
La pel·lícula, ben plantejada, monumental, rigorosa i
fosquívola, destaca en les escenes de la cort, amb tenses converses entre el rei
(excel·lent Louis Garrel) i la reina, però flaqueja en un punt essencial: D’Artagnan.
No és poca cosa, és clar, perquè és el protagonista. François Civil, tou, sense
mirada ni actitud, no deixa la menor empremta com a D’Artagnan, i el film se’n
ressenteix. La seva història d’amor amb Constance fa pena de veure (l’actriu és
pèssima, també). Per sort, Eva Green com
a Milady de Winter, l’espia del cardenal, i Vincent Cassel com a Athos, el
mosqueter condemnat a mort, eleven el nivell i encenen la pantalla. N’esperem
grans coses a la segona part del film, quan tot quedi al descobert i tot esclati
(Les Trois Mousquetaires: Milady, que s’estrenarà a finals d’aquest
mateix any).
El director Martin Bourbolon no és un geni,
però té alguns moments bons, en especial en la seqüència en què la reina i el
duc de Buckingham, enganyats per Milady, són sorpresos pels homes de Richelieu.
Hi ha un exercici de fora de camp antològic. També cal esmentar una formidable cavalcada
vora els espadats de Dover, que acaba de manera sorprenent. En el cantó
negatiu, hem de lamentar una el·lipsi excessiva, quan D’Artagnan, ferit per Milady,
trontolla per les teulades de la mansió i, tot seguit, com si res, es presenta
a la pensió on fa estada (i li demana a Constance que li cusi la ferida, i ella,
en comptes de dir-li que vagi al metge, ho fa, com si ho fes cada dia!).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada