2023. França, UK. Director: Woody Allen. 93 minuts. Color.
Guió: Woody Allen. Fotografia: Vittorio Storaro.
Lou de Laâge (Fanny Fournier), Melvil Poupaud (Jean Fournier), Niels
Schneider (Alain Aubert), Valérie Lemercier (Camille Moreau).
La sort i el coratge
Alain
Aubert, massa tímid a Nova York, quan al lycée contemplava des de la distància l’atractiva
Fanny Fournier i no gosava dir-li res perquè es pensava que ella l’ignorava,
ara, passats uns anys, la retroba pel carrer a París i -oh, sorpresa!- s’adona
que ella llegia amb avidesa els seus articles al diari del lycée i no l’hauria
esquivat si li hagués dirigit la paraula. Els va faltar un cop de sort, o una
mica de coratge. Ara, però, a París, Alain i Fanny s’han retrobat i esperen amb
il·lusió el moment de veure’s cada dia a l’hora de dinar, en un banc del parc.
Tenen moltes coses en comú i l’atracció mútua és imparable. Alain, pansit
escriptor divorciat, veu la vida d’una altra manera. Realment és mereixia
aquest cop de sort.
Fanny,
però, està casada. El seu marit, Jean Fournier, és un milionari amb negocis
pocs clars: “Il rend les riches encore plus riches”, diu Fanny; “Sympa”,
comenta Alain. Hi ha un afer tèrbol en el passat -un soci seu va desaparèixer
de sobte- i una simpatia excessiva que potser amaga una personalitat sinistra.
A Fanny li cansen els seus innombrables regals i la sensació de ser simplement
una esposa per ser lluïda –“une femme-trophée”. S’hi va casar perquè es trobava en hores
baixes, però ara s’adona de l’error comès. Ha estat un cop de sort trobar
l’Alain. Ah, però Jean, marit gelós sempre a l’aguait, contracta un detectiu...
El pobre Alain té les hores comptades, perquè Jean Fournier, quan algú li fa
nosa, té dos sicaris sempre a punt. Sap greu, fracament, el sagal ens queia
simpàtic.
Aquest film,
probablement l’últim que mai rodarà Woody Allen, deu ser el millor que ha fet des
d’Irrational Man (2015). Pertany al gènere criminal, on se suposa que
regna Match Point (2005) en la filmografia woodyallenesca, però no m’agrada
aquest film, el protagonista se’m fa insuportable. Coup de chance és
molt més agradable de veure, pels personatges, pels actors que els interpreten
(en especial, Lou de Laâge i Melvil Poupaud), per aquest bonic París fotografiat
per Vittorio Storaro i per l’impecable engranatge narratiu; impecable fins que
arriba el desenllaç, és clar, que és més que opinable.