dimarts, 7 de maig del 2024
dimecres, 27 de març del 2024
dijous, 21 de març del 2024
diumenge, 17 de març del 2024
divendres, 23 de febrer del 2024
dimecres, 21 de febrer del 2024
dilluns, 19 de febrer del 2024
THE WEDDING NIGHT (1935)
1935. USA (S.Goldwyn-United Artists). Director: King
Vidor. 83 minuts. B/N
Guió: Edith Fitzgerald. Fotografia: Gregg Toland.
Música: Alfred Newman.
Gary Cooper (Tony Barrett), Anna Sten (Manya Novak),
Helen Vinson (Dora Barrett), Ralph Bellamy (Fredrik), Siegfried Rumann (Novak).
Una
tragèdia literària
Tony
Barrett, escriptor en hores baixes, fa cas del seu editor i s’allunya de Nova
York, per veure si amb una vida més senzilla i saludable pot recuperar la
inspiració. S’instal·la amb un criat nipó en una casa que té per herència, en
un poble petit de Connecticut, envoltat de pagesos txecs. Dora, la seva dona,
massa sofisticada per un lloc tan rural, no triga gaire a tornar a la gran
ciutat. La solitud no desagrada Barrett, ni la contemplació diària d’una
atractiva veïna, la camperola Manya Novak. La noia, destinada a casar-se sí o
sí amb el rústic Fredrik, fa renéixer la inspiració de Barrett, que comença una
novel·la amb ella de protagonista sota el nom de Sonya. Ella ve cada dia al
matí a portar-li la llet, i quan el criat japonès, cansat del fred i de la neu,
fuig, Manya s’ocupa de fer-li el menjar. Els moments compartits esclaten
literàriament: “He watched Sonya as
she moved about the room, her gentle presence soothing after the madness of his
life with Daphne.”
Manya s’enamora de
Tony Barrett quan llegeix el que escriu, no abans, quan el considera simplement
un ric engandulit. Hi ha una tempesta de neu, Manya ha de passar la nit a casa
de Barrett. No passa res d’especial, és clar, però els rumors es desfermen a
casa els Novak. Fredrik, amargat, es queixa que Manya no l’estima. És cert.
Torna Dora, llegeix la novel·la i s’adona que està a punt de perdre el seu
marit. Es palpa l’arribada de la tragèdia, perquè no hi ha solució possible.
Després d’haver entrevist una felicitat impensada, és imposible tornar enrere,
i menys amb un home tan primari com Fredrik.
Potser el desenllaç,
que és de naturalesa accidental durant la nit de noces del títol, no és del tot
convincent, però resulta dramàticament corprenedor. Mor Manya, que ja només
podrà viure a les pàgines de la novel·la de Barrett. Ben dirigit per King Vidor
i ben interpretat per Gary Cooper, aquest petit però vibrant melodrama només té
una feblesa: la interpretació poc natural, un pèl artificiosa, d’Anna Sten, poc
creïble com a rústica txeca. El productor Samuel Goldwyn, en va, la va intentar
convertir en una segona Garbo.
dissabte, 16 de desembre del 2023
SHADOWS AND FOG (1991) * *
1991. USA (Orion). Guionista i director: Woody Allen. 85
minuts. Color.
Fotografia: Carlo Di Palma.
Woody Allen (Kleinman), Mia Farrow (Irmy), John
Malkovich (Paul), John Cusack (Jack), Jodie Foster (Dorrie).
La mort de l’artista
Mal rebuda per la crítica i ignorada pel públic, Ombres i boira
va ser tot un fracàs. L’homenatge a l’expressionisme alemany no va arribar
gaire enlloc per culpa d’un guió amb poca consistència: ara apunta cap a
Kafka (El procés), amb el mateix Woody Allen com a K, ara apunta cap al
film M (1931), el clàssic de Fritz Lang, amb un estrangulador que
recorre la ciutat, de nit, fent ombres immenses per allà on passa. Té mitja
gràcia, la cosa, però només mitja gràcia.
A part d’aquests dos desmaiats films narratius, hi ha la història,
menys derivativa, d’Irmy i Paul, artistes de circ, ella empassa-sabres i ell
pallasso. Costa imaginar Mia Farrow dedicada a tal ofici i també costa de
pensar que John Malkovich hagi fet riure mai a ningú, però això no té
importància. En té més, en canvi, que Irmy estigui delerosa de casar-se i tenir
fills (això ho diu una Mia Farrow de 45 anys!). El pallasso, però no en vol
sentir a parlar: “A family? That’s death to the artist”. En aquest punt
sembla que sigui Woody Allen qui parli. Recordem que l’any següent es va
produir la separació d’Allen i Farrow, ja anticipada a Husbands and Wives
(1992).
La pel·lícula, quan té més vida, és potser al prostíbul on Irmy es
refugia. El pla final de la parella feliç amb la criatura remet, és clar, a El
setè segell de Bergman.
dissabte, 28 d’octubre del 2023
TAKE THE MONEY AND RUN (1969) * *
1969.
USA. Director: Woody Allen. 85 minuts. Color.
Guió:
Woody Allen, Mickey Rose. Fot: Lester Shorr. Música: Marvin Hamlisch.
Woody
Allen (Virgil Starkwell), Janet Margolin (Louise).
La pistola de sabó
Aquesta és la primera pel·lícula que va
realment va dirigir Woody Allen, perquè la peculiar What’s Up, Tiger Lily? (1966) consistia només en un doblatge còmic
d’un film japonés ja existent. Take the
Money and Run és una pel·lícula irregular, un fals documental paròdic que
no acaba de funcionar mai gaire bé, i que viu sobretot d’alguns gags molt
divertits. Potser el problema és que el punt de partida és massa inversemblant,
fins i tot en clau de comèdia, perquè Woody Allen és del tot increïble com a
delinqüent, atracador de bancs i un dels criminals més buscats del país. Faria
bé Woody Allen, sobretot a partir d’Annie
Hall (1977), d’acostar la seva personalitat cinematogràfica a la seva
persona real, construint un personatge neuròtic proper i entranyable.
En aquest film, l’embolcall de fals documental
es fa més aviat pesat -això li sortiria molt millor a Zelig (1983)- i només fa mitja gràcia el camuflatge dels
avergonyits pares del perillós criminal, que apareixen amb celles, ulleres i
bigoti de Groucho Marx (tot un homenatge). Com deia, el millor són alguns gags,
com el de la pastilla de sabó convertida en pistola fins que, quan el xicot ja
és a les portes de la presó, una inoportuna pluja la converteix en un munt de
bombolles. També és molt divertit el tram final, en què Woody i cinc
presidiaris més es refugien encadenats en una casa on viu una dona gran; arriba
un policia, la dona presenta els sis homes com els seus “cosins” i el policia
s’ho creu (i dos dels sis són negres!); quan la dona, aprofitant que els sis
han anat al lavabo, li diu que són els presidiaris, que s’ho hauria d’haver
imaginat perquè van tots molt juntets sempre, el policia afirma: “Em pensava
que era una familia molt unida”.
A vegades, alguns gags, com ara el de les dues
bandes de atracadors que assalten alhora un mateix banc, no acaben de ser tan
divertits com podien haver sigut, a causa de la comprensible falta
d’experiència de Woody Allen com a director. Destaquem, per acabar, l’agradable
presència de Janet Margolin.
dilluns, 23 d’octubre del 2023
CELEBRITY (1998) *
1998. USA. Guionista i director: Woody Allen. 113
minuts. B/N
Kenneth Branagh, Judy Davis, Famke Janssen, Winona
Ryder, Joe Mantegna, Leonardo DiCaprio, Charlize Theron.
En
la millor seqüència d’aquest llarg i molt avorrit film de Woody Allen, Kenneth
Branagh té la brillant idea de trencar relacions amb Famke Janssen just quan
ella anava a viure al seu pis (els de la mudança ja corren per allà); llavors
ella, en un rampell d’ira, agafa la novel·la que ell ha trigat anys a escriure
i surt de casa; la persegueix Kenneth Branagh cridant “És l’única còpia que
tinc!”, però fa tard, perquè Famke Janssen ja ha pujat a un ferry i, des de la
coberta, va llençant els folis al mar, mentre ell ho contempla impotent des del
moll.
És
una llàstima que això no passés en la realitat i que una amant irada -i alhora
caritativa- de Woody Allen no llencés el guió de Celebrity al mar. El
film no té cap gràcia ni enginy, i és pesat, avorrit i completament trivial.
Alguna escena, com la dels plàtans, causa vergonya aliena. Especialment
irritants es fan Judy Davis, Leonardo DiCaprio i Charlize Theron. Fent de Woody
Allen, Branagh cansa força aviat, i només Famke Janssen i Winona Ryder salven
l’espectacle.
Anotem
la millor frase del film, que és en blanc i negre. Parlant d’un director de
cinema, algú comenta: “He’s very arty, pretentious, one of those assholes
who shoots all his films in black and white”.
VICKY CRISTINA BARCELONA (2008) *
2008. Espanya, USA. Guionista i director: Woody Allen. 96 minuts. Color.
Rebecca Hall (Vicky), Scarlet Johansson (Cristina), Javier Bardem (Juan
Antonio), Penélope Cruz (María Elena).
L’última planta del soterrani
Barcelona no va tenir sort, perquè aquest
film, de títol tan desgraciat, va marcar un dels punts més baixos de la trajectòria
de Woody Allen. En aquest cas, la desgana
és infinita. D’entrada hi ha una veu en off que no calla mai. Impotència
narrativa? No, mandra d’escriure diàlegs. Els que hi ha semblen escrits a
correcuita. El guió acumula tòpics sense fi. Les dues turistes americanes i el latin lover sembla que tinguin copes de vi enganxades a
la mà. Com que som a Espanya, sempre sona una guitarra espanyola.
Llàstima que Javier Bardem no faci de torero,
com volia Woody Allen, per espant dels productors catalans de la pel·lícula.
No, Bardem fa de pintor (secció bohèmia daurada) i pinta amb una energia
descomunal, perquè és així com pinten els “machos ibéricos” mentre dediquen
mirades penetrants a les embadalides turistes americanes. De turistes, n’hi ha
dues: Rebecca Hall (el millor del film, per cert) i Scarlett Johasson
(insípida). La primera té un promès al seu país, que no ofereix, evidentment, les
prestacions del latin lover (perquè quedi clar, és més baixet que ella).
Bardem té un pare, que viu en una casa de pagès d’aquelles dels anuncis de
Fabada Asturiana. L’home té pensaments lascius quan recorda Penélope Cruz.
¿Serà aquest vell l’alter ego del director? Ho sembla per la manera com Allen
filma Scarlett Johansson.
Tot plegat apareix Penélope Cruz, que fa
d’espanyola gelosa i exaltada, pura passió, buscant l’Oscar a l’estil de la
Sophia Loren (i el va trobar!). Tòpic rere tòpic, postal rere postal, amb un
argument insignificant, la pel·lícula avança però no millora. És esgotador
sentir Bardem repetir “speak english” a la Pe, fins i tot quan estan sols; és
ridícul el famós ménage à trois, que es queda en tímid esbós; i
és lamentable la seqüència final, amb la Pe entrant a la casa amb una
pistola. Pobre Jean Negulesco! ¡Com el van insultar, a ell, per les pel·lícules
que va fer als anys 50 amb turistes americanes, latin lovers i postals turístiques! Però Woody Allen
encara té una part de la crítica als seus peus, suposo que en record dels temps
passats. Alguns van parlar, fins i tot, d’un cert retorn a l’antiga grandesa.
Personalment, només hi veig mandra, negligència i
cinisme.
MAGIC IN THE MOONLIGHT (2014) * * * *
2014.
USA, França. Guionista i director: Woody Allen. 97 minuts. Color.
Fotografia:
Darius Khondji.
Colin
Firth (Stanley Crawfod), Emma Stone (Sophie Baker), Simon McBurney (Howard
Burkan), Hamish Linklater (Brice), Marcia Gay Harden (Mrs. Baker), Eileen
Atkins (Vanessa).
El mag tardorenc i la mèdium primaveral
Amb Màgia
a la llum de la lluna, Woody Allen va tornar a la dècada que més li convé
–els anys 20- i a l’ambient que més el motiva: el dels rics i elegants,
sofisticats i cultivats, dedicats al dolce
far niente en un entorn bonic; en aquest cas, la Côte d’Azur, retratada amb
la millor llum i els millors colors. La pel·lícula té un punt de partida
interessant. Stanley Crawford, mag de fama mundial amb el nom de Wei Ling Soo i
aspecte xinès, rep un encàrrec d’un col·lega: desemmascarar una mèdium que està
fent fortuna entre els adinerats residents de la Riviera francesa. Stanley, un
campió de la lluita contra els tramposos espiritistes, s’hi apunta de gust.
D’entrada, però, és la mèdium, Sophie Baker, qui el desemmascara (ell s’hi ha
presentat sota una identitat falsa) i, més i tot, el convenç, endevinant molts
detalls de la seva vida, que realment té un do i no és una estafadora. Stanley,
cínic que no creu en res, obre els ulls a la possibilitat que la vida sigui
alguna cosa més que mort i pols, i és més feliç que mai.
Woody Allen farceix la pel·lícula amb molts
diàlegs sobre Déu, la mort, el més enllà, el sentit de la vida, etcètera, que
tot i tenir el seu interès, deixen una clara sensació de “déjà vu” (ben mirat,
però, Woody Allen ha fet tantes pel·lícules que gairebé tot ja és “déjà vu”).
Sophie té un promès ric, Brice, un noi simpàtic que bàsicament es dedica a
cantar i a tocar l’ukelele. No és d’estranyar, doncs, que es decanti per
companyia del mag, per més egocèntric i pedant que sigui.
La pel·lícula llisca inevitablement cap al
terreny amorós a la segona part, i resulta poc convincent. La diferència d’edat
entre Colin Firth (nascut el 1960) i Emma Stone (1988) és massa gran. L’antic
Darcy ara ja està massa pansit i sec (amb aquella sequedat de qui es prepara
per a una llarga vellesa), com per enamorar una noia tan fresca i vital com
Emma Stone. Hauria calgut un actor més jove. Stanley, a qui hem vist a l’inici
amb una promesa més gran i seriosa, es decanta al final per Sophie perquè és
més irracional i imprevisible. En cap moment, hi ha cap referència al fet que
sigui molt més jove. Ai, Woody, que ja ens coneixem…
Com Cary Grant i Deborah Kerr (1) a An Affair to Remember (1959), ell té una
tia a la Provença, a qui visiten. De nom Vanessa, és una dona sàvia que conclou
adequadament el debat existencial de la pel·lícula: “The world may or may not be without purpose, but it’s not totally
without some kind of magic.” És ben cert, i és bo que Woody Allen encara
sigui capaç d’extreure’n una mica, d’aquesta màgia. No cal dir que amb Emma
Stone davant la càmera, resulta gairebé impossible no fer-ho.
(1)
O, en la primera versió, Lover Affair
(1939), Charles Boyer i Irene Dunne; i en la tercera, Love Affair (1994), Warren Beatty i Annette Bening.
diumenge, 22 d’octubre del 2023
WHATEVER WORKS (2009) * *
2009. USA. Guionista i director: Woody Allen. 92 minuts. Color.
Larry David (Boris Yelnikoff), Evan Rachel Wood (Melody), Patricia Clarkson
(Marietta), Henry Cavill (Larry Lee James).
Desesperança doble
“La falta de realitat
d’aquest film només és comparable a la seva falta, també desesperant,
d’irrealitat”. Això deia Jorge Luis Borges sobre City Lights (1931) de
Chaplin, i crec que el mateix es podria dir d’aquesta pel·lícula de Woody
Allen, que recupera un guió antic que no necessitava pas ser rescatat de
l’oblit. La falta de realitat és evident. ¿En quin món un home malcarat, coix i
vellot, i no pas ric, aconsegueix que una noia tendra i bonica, quaranta anys
més jove, s’enamori d’ell i s’hi vulgui casar? Ella, Melody, sudista refugiada
a Nova York, melodiosament l’escolta cada dia, i assaboreix amb delectació cada
paraula agra que ell deixa anar. Encoltem l’home, que es diu Boris, després de
rebre la proposta de casament: “What could I offer you but a bad temper,
hypochondriasis, morbid fixations, reclusive rages, and misanthropy? And what
could you offer me? A character out of Faulkner, not unlike Benjy.” Recordem que Benjy és el retardat mental d’El
soroll i la fúria. És simpàtic, per tant, el genial Boris. Larry David
-còmic de renom, pel que sembla- interpreta una mena d’alter ego agre i
desfermat de Woody Allen.
El personatge, al cap de
tres quarts d’hora, ja no dona més de si i entren en escena un xicot jove
(agraïda presència de Henry Cavill) i els pares de Melody, que són uns patètics
sudistes que veuran la llum a Nova York. Si Woody Allen pretenia que els habitants
del Cinturó de la Bíblia (Bible Belt) dels Estats Units, l’odiessin encara més,
sens dubte ho devia aconseguir. Entre impossibilitats i caricatures, doncs,
transcorre el film, que no s’encalla però que tampoc no s’enlaira. La màgia de
la irrealitat trigaria cinc anys a arribar, amb Magic in the Moonlight
(2014).
divendres, 20 d’octubre del 2023
MANHATTAN MURDER MYSTERY (1993) * * *
1993. USA. Director: Woody Allen. 104 minuts. Color.
Guió: Woody Allen, Marshall Brickman. Fotografia:
Carlo Di Palma.
Diane Keaton (Carol Lipton), Woody Allen (Larry
Lipton), Alan Alda (Ted), Anjelica Huston (Marcia Fox), Jerry Adler (Paul
House).
Wagner i Polònia
La recordava amb més gràcia aquesta comèdia d’assassinats de Woody
Allen, que comença bé però es fa llarga al tram final. Hi ha dos retrobaments,
un de positiu (Diane Keaton, absent des de Manhattan, 1979, exceptuant
una breu aparició a Radio Days, 1987) i un de negatiu, la càmera en mà,
que Woody Allen havia descobert l’any anterior (la marejant Husbands and
Wives) i que també causa desperfectes en l’acabat visual d’aquest film.
Woody Allen, com a actor, comença divertit, però va tan accelerat demostrant nervis
i infinita covardia (imitant, com sempre, a Bob Hope, esmentat en el guió) que
resulta monòton. S’agraeix la presència d’Alan Alda com a enamorat sense
esperances de Diane Keaton.
El film, per desgràcia, és visualment pobre i té un misteri d’interès
decreixent. A més, l’actor que fa dolent és pèssim i enfonsa la pel·lícula. D’altra
banda, els vaivens d’amor i gelosia del trio protagonista (o quartet, amb
Anjelica Huston) ens deixen més aviat indiferents. Es va parlar molt del final
amb miralls homenatjant The Lady from Shanghai (1948), però és realment
inepte. Tot queda en mans, per tant, dels diàlegs, de les frases, i n’hi ha de
molt divertides. Fent-se passar per detectiu de policia en un hotel de mala
mort, Woody Allen diu: “Yes, I am a detective. They lowered the height
requirement”. Parlant del llibre que ha escrit Anjelica Huston, que deu ser
d’impossible lectura, diu: “This book makes ‘Finnegans Wake’ look like
airplane reading.” I, és clar, la famosa frase sobre Wagner i Polònia: “I
can’t listen to that much Wagner, ya know? I start to get the urge to conquer
Poland.”
dijous, 19 d’octubre del 2023
TO ROME WITH LOVE (2012) *
2012. Itàlia, USA. Guionista i director: Woody Allen. 112 minuts. Color.
Woody Allen (Jerry), Alison Pill (Hayley), Judy Davis (Phyllis), Roberto
Benigni (Leopoldo Pisanello), Penélope Cruz (Anna), Jesse Eisenberg (Jack),
Ellen Page (Monica), Alec Baldwin (John Foy).
Badalls turístics
Després de París (Midnight in Paris, 2011) era lògic que la nova parada de la
ruta turística europea de Woody Allen fos Roma, ciutat encara més monumental i
vistosa, aquí fotografiada amb bonics colors per Darius Khondji. A part de contemplar
Roma, però, poca cosa més pot fer l’espectador, badalls al marge. Quatre històries
es van alternant en aquest film i, francament, no n’hi ha cap de gaire
interessant. Woody Allen, apàtic, va facturar un guió sense gràcia amb un toc
de Fellini, una mica d’òpera i amb Roberto Begnini per animar la funció.
Una desmenjada recreació de l'El xeic blanc de Federico Fellini (Lo sceicco bianco, 1952) és potser l’episodi
més fluix, però alhora proporciona el millor gag: de visita a la Capella Sixtina,
després que un personatge, parlant de Miquel Àngel, digui que no es pot imaginar
com devia ser això de treballar tot el dia de panxa enlaire, la prostituta
Penélope Cruz afirma: “Jo sí”. (Lavorare tutto il tempo stando sdraiati sulla
schiena: non lo posso immaginare! / Io sì!).
Woody Allen fa també d’actor, per última vegada fins ara a la pantalla
gran. De visita a Roma per conèixer el promès de la seva filla, l’home
descobreix que el seu futur consogre és un gran cantant d’òpera sota la dutxa. A
fora, però, sense l’aigua rajant, desafina. La història és previsible i fa sensació
d’acudit allargassat.
Roberto Begnini, com dèiem, fa acte de presència per animar la cosa,
però la seva història -un home anònim, de cop i volta i sense cap motiu, és convertit
en notícia contínua pels mitjans de comunicació- no va enlloc i acaba quan ha d’acabar
i prou. De nou, certa apatia s’observa.
Per acabar, la quarta història tampoc no té gaire vida, i es fa fins i
tot irritant, pels actors escollits (Eisenberg, Page, Baldwin) i pels diàlegs avorrits.
Al final, la noia, que es feia la intel·lectual, ho deixa tot per córrer cap a
Hollywood. La gent de la faràndula, cal concloure, és superficial, falsa i fa
el que calgui per sobreviure. Un cert autoretrat de Woody Allen hi entreveig.
dimarts, 17 d’octubre del 2023
YOU WILL MEET A TALL DARK STRANGER (2010) * *
2010. Espanya, USA. Guionista i director: Woody Allen. 100 minuts.
Color.
Naomi Watts (Sally), Josh Brolin (Roy), Gemma Jones (Helena), Anthony
Hopkins (Alfie), Lucy Punch (Charmaine), Freida Pinto (Dia), Antonio Banderas
(Greg), Pauline Collins (Cristal), Anna Friel (Iris).
A la pobra Naomi no l’estima ningú
Quatre històries s’entrellacen en aquesta
pel·lícula, protagonitzada per quatre
personatges -pertanyents a la mateix família- que busquen la felicitat pel seu
compte després de patir greus crisis matrimonials. Comencem pel veterà Alfie
(Anthony Hopkins, perdent el temps). Decidit a no resignar-se a la vellesa, se
separa de la seva dona Helena, s’apunta a un gimnàs, coneix una prostituta,
s’hi casa… i tot acaba com era de preveure, amb el pobre beneit arruïnat i
enganyat. Aquesta història, realment, no té cap interès. Woody Allen refà Poderosa Afrodita (Mighty Aphrodite, 1995), però sense gràcia ni Mira Sorvino. Passem
ara a Helena, la qual, deprimida per la marxa d’Alfie, confia la seva vida a
una tarotista o similar, que li prediu el futur i li dirigeix el present.
Helena acaba feliç aparellant-se amb un llibreter especialitzat en l’ocultisme,
però amb la seva filla Sally histèrica, perquè la mare ara li nega els diners
que li havia promès per iniciar un negoci (la tarotista, com és natural,
desaconsella el préstec). Bé, aquesta segona història tampoc no té gaire interès.
Com més idiotes, més feliços, ve a dir. Potser sí, qui sap.
Passem a Roy, gendre d’Alfie i Helena, i marit
de Sally. És un novel·lista mediocre que es passa el dia mirant per la
finestra. El motiu? A l’altra banda del pati hi sol haver, tocant la guitarra,
una noia molt atractiva. Roy la coneix, l’enamora i la convenç perquè abandoni
el seu jove xicot, un prometedor diplomàtic. Potser amb un altre actor la
història hauria funcionat, però amb el rústic Josh Brolin és impossible. Més
interessant és que Roy, pressionat per tenir un èxit literari, robi una
novel·la a un amic que sembla haver mort d’accident de trànsit; però no, només
està en coma, i si es desperta, Roy es quedarà contra les cordes… Què passa?
Res, Woody Allen deixa la història a mig, perquè quan és l’hora s’ha de tancar
la paradeta.
I finalment tenim a Sally, una dona que ja
comença a tenir una edat i que està desesperada perquè el seu marit, Roy, no
vol tenir fills ni formar una família. Sally comença a treballar en una galeria
d’art i s’enamora del seu cap, Greg, que sembla que li correspon, però no, però
sí, i definitivament no. Suposo que el gag consisteix en presentar Naomi Watts
en un món insòlit en què cap home no li fa cas. Aquesta història tampoc no va
gaire enlloc, però és millor que les altres perquè hi ha Noami Watts, que és de
llarg la millor del repartiment. En fi, aquesta és una altra pel·lícula de
Woody Allen, tan fàcil de veure com d’oblidar.
diumenge, 15 d’octubre del 2023
BLUE JASMINE (2013) *
2013.
USA. Guionista i director: Woody Allen. 98 minuts. Color.
Cate
Blanchett (Jasmine Francis), Alec Baldwin (Hal Francis), Sally Hawkins
(Ginger), Bobby Cannavale (Chili), Peter Sarsgaard (Dwight Westlake).
Blanche DuBois de segona
Amb l’encàndol Madoff en primer terme i
l’argument d’Un tramvia anomenat desig (A Streetcar Named Desire) de Tennessee
Williams de suport, aquesta és una pel·lícula monòtona i depriment de Woody
Allen, que va servir, com a minim, perquè Cate Blanchett guanyés l’Oscar a la
Millor Actriu de l’any. El seu personatge, però, és molt poc interessant, com
tots els altres, i més aviat esgota. Ella és Blanche DuBois; perdó, vull dir Jasmine,
vídua de Hal Francis, un inversor tipus Madoff que ha estafat tothom i ha
acabat a la presó, on s’ha suïcidat. Jasmine, arruïnada i pertorbada, es
refugia a San Francisco, on viu la seva germana Ginger, que té dos fills
grassonets i fa plans de futur amb Chili, un tipus exaltat i amb samarreta
paleta, versió descafeïnada d’aquell Stanley Kowalski de l’obra de Williams. No
és ell qui queda torbat per la bellesa malaltissa i tardorenca de Jasmine sinó
el dentista per a qui ella treballa. Són seqüències per oblidar.
El film s’allarga massa en el contrast entre
la vida luxosa d’abans amb el seu marit (Alec Baldwin, amb una cara de dolent
que no sé com algú li pot confiar els diners) i la seva vida actual, feta tota
d’estretors, crits, combats de boxa per la tele i pizzes… La classe baixa
segons Woody Allen. Al final, Jasmine, després d’intentar en va un casament
desesperat amb un diplomàtic, acaba, abatuda i demacrada, parlant sola en un
banc. Arriben els desitjats títols de crèdit.
BROADWAY DANNY ROSE (1984) * *
1984. USA (Orion). Guionista i director: Woody Allen.
84 minuts. B/N
Fotografia: Gordon Willis.
Woody Allen (Danny Rose), Mia Farrow (Tina Vitale),
Nick Apollo Forte (Lou Canova).
Moisès
entre les canyes
Sobrevalorada per la crítica,
aquesta pel·lícula és en realitat una obra menor de Woody Allen. (Aquesta frase
serveix per descriure una trentena de films del guionista i director
novaiorquès). És curta, però li sobren minuts. El protagonista, Danny Rose, és
un entranyable representant d’artistes de segona fila; quan un d’ells triomfa,
inevitablement l’abandona. El film, d’entrada, sembla que hagi de repartir joc
entre una àmplia varietat de personatges -els estrambòtics artistes de Danny
Rose- i d’anècdotes, però molt aviat tot se centra en el cantant Lou Canova, la
seva amant Tina Vitale i Danny Rose, és clar. L’argument és decent però no
desperta entusiasme. Mia Farrow, amb ulleres fosques gairebé tota l’estona, va
recollir molts elogis fent d’italiana deseixida, però a mi em deixa indiferent.
Sense mirada, un actor no transmet res. Els personantges són estereotipats i la
trama, amb la màfia pel mig, és molt poc original.
Woody Allen es mostra molt més
enginyós en algunes frases i diàlegs. Aquest diàleg sobre la culpa és un dels
millors:
Danny Rose: Guilt is important. It’s
important to feel guilty, otherwise, you know, you’re capable of terrible
things. You know, it’s very important to be guilty. I’m guilty all the time and
I never did anything, you know. My rabby, Rabbi Peristein, used to say we’re
all guilty in the eyes of God.
Tina: Do you believe
in God?
Danny Rose:
No. No. But I’m guilty over it.
Acabem amb una bona frase. Quan Danny Rose i Tina,
fugint dels mafiosos, passen per un paratge amb moltes canyes, ell (Woody
Allen, sempre fora de lloc a camp obert) diu: “God, I never saw so many
reeds in my life. I feel like Moses…”
dimecres, 11 d’octubre del 2023
MIDNIGHT IN PARIS (2011) * *
2011. USA, França, Espanya. Guionista i director: Woody Allen. 94 m. Color.
Owen Wilson (Gil Pender), Rachel McAdams (Inez), Marion Cotillard (Adriana), Michael Sheen (Paul Bates), Corey Stoll (Ernest Hemingway), Tom Hiddleston (F. Scott Fitzgerald), Adrien Brody (Salvador Dalí), Léa Seydoux (Gabrielle).
Postals i clixés
“Anem a culturitzar-nos” (Let’s get some culture), diu resignat Gil Pender, escriptor de
visita a París, quan la seva promesa Inez ja l’arrossega a una altra etapa de
l’esgotadora ruta turística cultural parisenca, on per més inri els escorta Paul
Bates, un pedant insofrible –ho sap tot de Monet, Rodin i companyia- a qui Inez
escolta embadalida. Pobre Gil Pender, ell que voldria palpar la màgia de París
i encantar-se a les paradetes de vora el Sena per comprar discos de Cole
Porter... Una nit, però, just tocades les dotze, la màgia es produeix i Gil
viatja màgicament al París dels anys 20. No triga a entrar en contacte amb
Scott Fitzgerald, Hemingway, Picasso, Gertrude Stein, Dalí, Buñuel, Man Ray, i
a sentir parlar de Modigliani, Braque, Henry Miller, Miró, etcètera.
“Anem a
culturitzar-nos”, diem resignats nosaltres també ben aviat, perquè Woody Allen,
el nostre guia cultural, no sap donar vida als genis esmentats i tot són clixés
i tòpics. Hemingway és, de llarg, el més pesat (fins i tot apareix amb un
torero, Belmonte, “que és més valent que jo perquè s’enfronta a la mort”). El
més divertit deu ser Dalí i la seva passió per si mateix i pels rinoceronts.
Picasso surt més d’esquitllada amb un quadre força espantós (“La bagneuse”).
També hi ha Adriana, amant rotatòria de pintors, interpretada per Marion
Cotillard, que fa el que pot amb els infumables diàlegs sobre París i els
artistes que ha de deixar anar.
La pel·lícula és
lleugera i superficial, amb postals per al present i clixés per al passat, però
no brillant ni divertida. Owen Wilson és un alter ego jove i innocent de Woody
Allen, i no fa altra cosa que quedar-se bocabadat davant les figures del passat
i, en qualsevol moment, cantar les excel·lències de París. Ah, com és possible
viure en un altre lloc que no sigui París… Resulta molt embafador. Al final acabes
simpatitzant amb els antipàtics pares d’Inez, republicans de Califòrnia que
detesten França i creuen que París és una ciutat sobrevalorada.
CAFÉ SOCIETY (2016) * *
2016.
USA. Guionista i director: Woody Allen. Fot: Vittorio Storaro. 96 m. Col.
Jesse
Eisenberg (Bobby Dorfman), Kristen Stewart (Veronica ‘Vonnie’ Sybil), Steve
Carell (Phil Stern), Blake Lively (Veronica Hayes), Corey Stoll (Ben
Dorfman).
Luxe i esplendor
Woody Allen va tornar de nou als anys 30 de la
mà d’un alter ego juvenil, Bobby Dorfman, un jove de Nova York que es trasllada
a Hollywood, on passa a treballar pel seu oncle, Phil Stern, exitós agent
d’estrelles del cinema. Poc li dura l’enlluernament pel glamour de Hollywood
–les grans mansions, les festes, les estrelles-, pura façana d’un món fals
sense interès, però s’enamora de Vonnie, la secretària del seu oncle. Ella,
però, ja té un altre home a la seva vida, justament… l’oncle. Vonnie dubta
entre el jove prometedor i el ric veterà, i al final escull l’aposta més
segura. Bobby torna a Nova York, on es fa càrrec del luxós club nocturn del seu
germà Ben, un gàngster que es desfà de la gent que el destorba banyant-la en
formigó. Bobby, melancònic, es passeja pel club saludant la selecta clientela
fins que un dia entra al club Vonnie, i l’oncle. Ah, sempre ens quedarà París,
vull dir Los Angeles… L’ombra de Casablanca
s’apodera de la pel·lícula i la converteix en allò que ja mig era: un
embolcall decoratiu amb molt poca substància. Només faltava, per acabar de
badallar, algun passeig per Central Park culminat amb la inevitable declaració
d’amor a Nova York. Podem anotar una frase del frustrat Bobby Dorfman: “La vida és una comèdia escrita per un
escriptor de comèdies sàdic.”(1)
Així doncs, la pel·lícula, una de les més
cares de la carrera de Woody Allen, destaca sobretot pels escenaris, els
decorats i el vestuari. És possible que amb un altre actor, la història d’amor
ens fes vibrar més, però Jesse Eisenberg es fa antipàtic i carregós al cap
d’una estona. Molt millor resulta Kristen Stewart, i per això la primera part a
Hollywood té més vida que la segona. Steve Carell té bons moments –“deixo la
dona, no la deixo”-, però no sembla l’actor adequat per al paper. Blake Lively
apareix fugaçment com a esposa de Bobby Dorfman, però no té personatge, i
simplement llueix alguns fabulosos vestits de l’època, cosa que, com ja sabíem
per The Age of Adaline (2015), fa de
meravella.
Per acabar només dir que sap greu que Woody
Allen, en el seu retrat del Hollywood dels anys trenta, es limiti a citar noms
i a malparlar del lloc, i renunciï a evocar la màgia intemporal d’algunes
d’aquelles pel·lícules.
(1)
Bobby: Life is a comedy written by
a sadistic comedy writer.
WHIRLPOOL (1950)
1950. USA (Fox). Director: Otto Preminger. 97 min. B/N (13 gener) Guió: Ben Hecht, Andrew Solt. Novel·la: Methinks the Lady… , de Guy ...

-
2024. USA (Malpaso, Warner). Director: Clint Eastwood. 114 min. Col. (1 nov.) Guió: Jonathan Abrams. Fot: Yves Bélanger. Música: Mark...
-
1970. USA (Batjac-CC). Director i productor: Howard Hawks. 114 min. Color. Guió: Leigh Brackett i Burton Wohl, sobre una història de B...
-
Traducció: Salvador Oliva Arriba el tercer Shakespeare d’aquesta llista, i n’arribaran més, perquè el geni de Stratford-upon-Avon és q...