1969.
USA. Director: Woody Allen. 85 minuts. Color.
Guió:
Woody Allen, Mickey Rose. Fot: Lester Shorr. Música: Marvin Hamlisch.
Woody
Allen (Virgil Starkwell), Janet Margolin (Louise).
La pistola de sabó
Aquesta és la primera pel·lícula que va
realment va dirigir Woody Allen, perquè la peculiar What’s Up, Tiger Lily? (1966) consistia només en un doblatge còmic
d’un film japonés ja existent. Take the
Money and Run és una pel·lícula irregular, un fals documental paròdic que
no acaba de funcionar mai gaire bé, i que viu sobretot d’alguns gags molt
divertits. Potser el problema és que el punt de partida és massa inversemblant,
fins i tot en clau de comèdia, perquè Woody Allen és del tot increïble com a
delinqüent, atracador de bancs i un dels criminals més buscats del país. Faria
bé Woody Allen, sobretot a partir d’Annie
Hall (1977), d’acostar la seva personalitat cinematogràfica a la seva
persona real, construint un personatge neuròtic proper i entranyable.
En aquest film, l’embolcall de fals documental
es fa més aviat pesat -això li sortiria molt millor a Zelig (1983)- i només fa mitja gràcia el camuflatge dels
avergonyits pares del perillós criminal, que apareixen amb celles, ulleres i
bigoti de Groucho Marx (tot un homenatge). Com deia, el millor són alguns gags,
com el de la pastilla de sabó convertida en pistola fins que, quan el xicot ja
és a les portes de la presó, una inoportuna pluja la converteix en un munt de
bombolles. També és molt divertit el tram final, en què Woody i cinc
presidiaris més es refugien encadenats en una casa on viu una dona gran; arriba
un policia, la dona presenta els sis homes com els seus “cosins” i el policia
s’ho creu (i dos dels sis són negres!); quan la dona, aprofitant que els sis
han anat al lavabo, li diu que són els presidiaris, que s’ho hauria d’haver
imaginat perquè van tots molt juntets sempre, el policia afirma: “Em pensava
que era una familia molt unida”.
A vegades, alguns gags, com ara el de les dues
bandes de atracadors que assalten alhora un mateix banc, no acaben de ser tan
divertits com podien haver sigut, a causa de la comprensible falta
d’experiència de Woody Allen com a director. Destaquem, per acabar, l’agradable
presència de Janet Margolin.