1951.
Japó. Director: Yasujiro Ozu. 124 minuts. B/N.
Guió:
Kogo Noda, Yasujiro Ozu. Música: Senji Ito.
Setsuko
Hara (Noriko Mamiya), Chisu Ryu
(Koichi Mamiya), Chikage Awashima (Aya Tamura), Kuniko Miyake (Fumiko Mamiya),
Ichiro Sugai (Shukichi Mamiya), Hiroshi
Nihonyanagi (Kenkichi Yabe).
Títol
en català: El començament de l’estiu.
LA
TRILOGIA DE NORIKO
Yasujiro Ozu (1903-1963), el més gran director
japonès, va arribar a la perfecció artística amb l’anomenada trilogia de
Noriko: Banshun (Primavera tardana, 1949); Bakushû (El començament de l’estiu,
1951); i Tokyo Monogatari (Contes de Tokyo, 1953). Són tres pel·lícules
centrades en una noia anomenada Noriko, de 27 o 28 anys, sempre interpretada
per Setsuko Hara, actriu de somriure càlid i mirada espiritual. El personatge
és bàsicament el mateix en els tres films, però varien les seves circumstàncies
personals i familiars. El gran tema que domina aquesta trilogia, i en gairebé
tota l’obra de Yasujiro Ozu, és el conflicte de costums i mentalitat entre el
Japó tradicional i el Japó modern i occidentalitzat, sorgit després de la
derrota a la Segona Guerra Mundial.
Un
foxterrier als peus
A Bakushû, Noriko
Mamiya viu a la casa familiar a Kamakura, Kanagawa, en companyia dels seus
pares, el seu germà Koichi, la cunyada Fumiko i dos fills petits. Ella, soltera
de vint-i-vuit anys, treballa en una oficina de Tokyo. Conserva tres amigues de
l’escola. Dues són casades, i la seva vida és tan diferent que Noriko observa
amb tristesa com l’amistat es va refredant. Tot canvia quan un oncle visita a
casa dels Mamiya i els recorda que seria hora que Noriko es casés. Aviat li
proposen un home de quaranta anys, Manabe, empresari d’èxit que juga a golf. Noriko
el descarta, perquè afirma que no podria confiar en un home que ha estat
solter fins als quaranta anys. Pel seu compte, en canvi, es busca marit. És
Kenkichi Yabe, amic d’infantesa, ara vidu amb una nena petita. Yabe és un metge
que acaba de ser enviat a Akita, una contrada rural molt lluny de Tokyo. Noriko
fa el tracte amb la mare del metge. El curiós és que Kenkichi, quan la mare li
explica entusiasmada el futur casament, no mostra cap alegria, simplement s’hi
conforma. Per la seva banda, la família de Noriko queda absolutament
consternada perquè ella no els ha consultat, com dicta la tradició: “No
entenc
els joves d’ara”, diu la mare. “Noriko és impossible”, exclama
Koichi, el germà. També Aya Tamura, la millor amiga de Noriko, rep amb tristesa
la notícia del casament, perquè no s’imaginava Noriko en una zona rural on
encara es viu a la manera tradicional. El seu monòleg és inoblidable.
Aya Tamura: Jo em pensava que tu viuries a l’estil
occidental, amb un jardí de flors, escoltant Chopin, i a la teva cuina
enrajolada hi tindries una nevera plena de coca-cola. Quan jo et visités, tu
m’esperaries al porxo, amb un suèter blanc i un fox-terrier als peus, i em
saludaries des de la tanca: “Hello, how are you?”
Però és que Noriko, com diu un personatge, “és
antiquada per ser una noia moderna”, i per això, encara que visqui,
per la seva edat, escindida entre el Japó tradicional i el Japó modern, es
decanta pel món antic, com Yasujiro Ozu. Ell se sent al costat dels vells, que
contemplen la transformació del país amb resignació i serenitat, i no dels
joves, fascinats pel món occidental, ni dels nens, més capriciosos que mai. (1)
La mirada d’Ozu, feta de calma i contemplació,
és la mirada malencònica d’algú que veu com mor el seu món. Al final de moltes
seqüències, quan els personatges ja són fora de camp, la càmera es queda a
l’estança buida durant uns segons, i una música lànguida reforça la sensació
d’absència i de desolació.
Amb el frenesí visual a què estem sotmesos
ara, pot costar una mica acostumar-se al ritme tranquil del cinema de Yasujiro
Ozu, en què es diuen les paraules justes i no pas més, en què la càmera no es
mou gairebé mai i sempre està situada molt baixa, a l’alçada dels ulls dels personatges asseguts a terra. És un
esforç, però, que val la pena de fer.
(1) Si a Bakushû,
els nens de la casa ja fan rebequeries per un tren elèctric, a Ohayo (1959), una de les últimes
pel·lícules d’Ozu, dos nens molt tossuts fan la llei del silenci per exigir que
el seu pare els compri un televisor. Ho aconsegueixen. La tele arriba a casa,
però Ozu es retira abans que la treguin de la caixa i l’endollin.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada