2019.
USA. Guionista i directora: Greta Gerwig. 135 min. Color.
Nov:
Little Women, de Louisa May Alcott
(1868). Fotografia: Yorick Le Saux.
Saoirse
Ronan (Jo March), Emma Watson (Meg March), Florence Pugh (Amy March), Eliza
Scanlen (Beth March), Timothée Chalamet (Laurie).
La llibertat i la solitud
Tantes vegades s’ha adaptat la cèlebre
novel·la de Louisa May Alcott, que semblava difícil que un altre film pogués
donar nova vida a les peripècies de les germanes March. Greta Gerwig, però, ho
ha aconseguit. El primer encert és evitar la narració lineal de la història
-ens la sabem de memòria- i, en canvi, alternar el present agredolç de la vida
adulta de les protagonistes amb l’ebullició dels seus anys adolescents. El
continu anar i venir en el temps pot provocar alguna confusió, però en general
confereix a la pel·lícula una emoció especial.
També Gerwig, hàbilment, fa metaficció i
emmarca tota la història presentant la protagonista, Jo March, com a escriptora
del relat. Això permet empoderar-la, que es diu ara, en les seves relacions amb
l’editor, en què parla amb fermesa i coneixement de temes literaris i, més
important encara, econòmics; alhora, permet fer un final feliç -contemplar el
llibre publicat- que no depengui només de l’aparició in extremis de l’home
adequat -l’ombrívol professor alemany, aquí més ombrívol que mai.
Ara bé, si algú creia que l’autora de Lady Bird (2017) faria una lectura
radicalment feminista de la novel·la, s’equivoca, perquè Gerwig busca
bàsicament la fidelitat i, a vegades, fins i tot, va més enllà i fa més
explícita la contradicció essencial de Jo March, que aspira a ser independent
-no dependre de cap home- i alhora vol ser feliç. Diu Jo March, parlant amb la
seva mare, el seqüent: “Women have
minds and souls as well as just hearts, and they’ve got ambition and talent as
well as just beauty. And I’m sick of people saying that love is all a woman is
fit for. I’m so sick of it! But... I’m so lonely!” Tot aquest parlament procedeix de la novel·la de Louisa May Alcott excepte
la frase final, aquest “Però... em
sento tan sola!” tan definitiu i
punyent, afegit per Gerwig.
Més enllà d’aquetes
consideracions, el film ofereix un espectacle visual fabulós, molt pictòric,
amb plans que són autèntics quadres impressionistes. Destaca en aquest sentit
el periple parisenc, que només es pot qualificar de fascinant, i el dia a la
platja. Pel que fa al repartiment, Saoirse Ronan, Timothée Chalamet, Florence
Pugh i Emma Watson brillen tots en els seus papers, però potser els dos
primers, en alguns moments, semblen un pèl massa moderns.
Anotem, com a nota
negativa, l’epíleg final, allargassat i ensucrat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada