1984. Alemanya Occ., França. Director: Wim Wenders. 147
minuts. Color.
Guió: L.M. Kit Carson, Sam Shepard. Fot: Robby Müller.
Música: Ry Cooder.
Harry Dean Stanton (Travis Henderson), Dan Stockwell
(Walt Henderson), Aurore Clément (Anne), Nastassja Kinski (Jane), Hunter Carson
(Hunter).
L’home
incomprensible
No sé si Travis Henderson, el protagonista
d’aquesta cèlebre pel·lícula de Wim Wenders, és un individu difícil de
comprendre o és directament un personatge impossible. Em decanto més per la
segona opció.
Repassem la seva trajectòria. Travis comença
mut i entotsolat, caminant amb corbata, sabates destrossades i gorra vermella per un paratge desèrtic del
sud de Texas. Arriba a un bar arrossinat i es desmaia. El recull dies més tard
el seu germà, Walt, que viu a Los Angeles. Travis, camí de Califòrnia, recupera
la parla i, mig amnèsic, es mostra ingenu i tendre. Quan Walt li informa que fa
quatre anys que va desaparèixer, quatre anys durant els quals no ha vist el seu
fill Hunter, de set anys, Travis pregunta: “Is four years a long time?” Walt
contesta: “Well, it is for a little boy. It’s half his life”. “Half a boy’s
life”, repeteix Travis, espès com se sent.
Un cop instal·lat a casa del seu germà, als
afores de Los Angeles, Travis fa progressos ben aviat: restableix relacions amb
el seu fill, a qui va a buscar a l’escola, contempla amb admiració la seva
cunyada Anne, tan afectuosa amb ell… Però, de cop i volta, l’home sent la
necessitat de tornar a veure la dona de qui es va separar de manera tempestuosa
-hem de suposar-ho- fa quatre anys, Jane, la mare d’en Hunter. És comprensible,
és clar, però no que ho faci sense avisar i que, a més, s’endugui en Hunter amb
ell. De desagraïts, el món n’és ple, ja se sap.
Un cop a Houston, Texas, Travis reveu Jane -que treballa en un peep show
de semiprostituta- i entona un reflexiu i valent mea culpa. Tot seguit, deixa
en Hunter amb la mare, i desapareix, potser per sempre, i potser en direcció a
Paris, Texas, al solar que va comprar, just al desolat poble on va ser
concebut.
En fi, tot això és interessant de veure, molt
ben filmat per Wim Wenders, fabulosament fotografiat per Robby Müller i amb la
inoblidable música de Ry Cooder… Però no aconsegueixo creure’m la història. No
em crec Travis, la seva evolució o involució, i no em crec el seu matrimoni.
Harry Dean Stanton i Nastassja Kinski -ella 35 anys més jove que ell- fan una
parella impossible. Molt més em convencen, i més vida tenen, Dean Stockwell i
Aurore Clément com a Walt i Jane.
Tres vegades he vist aquest film i tres
vegades he pensat el mateix, i per això considero que Paris Texas no és gran
pel·lícula, tot i la indiscutible fascinació que desprenen algunes de les seves
imatges.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada