2009. USA. Guionista i director: Wayne Kramer. 113 minuts. Color.
Harrison Ford (Max Brogan), Ray Liotta (Cole Frankel), Ashley Judd (Denise Frankel), Jim Sturgess (Gavin Kossef), Cliff Curtis (Hamid Baraheri), Alice Eve (Claire Sheperd), Summer Bishil (Taslima).
El somni o el malson americà
A diferència
de Crash (2005), pel·lícula maniquea,
simple i histèrica, Crossing Over
ofereix una mirada serena, intel·ligent i equilibrada sobre una realitat tan
complexa com la immigració als Estats Units. Wayne Kramer, guionista i
director, segueix la vida d’unes persones que persegueixen el “somni americà” i
que aspiren, per tant, a obtenir la nacionalitat o la tarja de residència
permanent (green card). El somni a vegades es compleix i a vegades acaba en
malson. Harrison Ford, far moral de la pel·lícula, és un compassiu agent
d’Immigració anomenat Max Brogan. A la primera seqüència, ell i altres agents
irrompen en un taller de costura on treballen immigrants il·legals. Brogan
descobreix una noia mexicana darrera una cortina. La noia li implora amb la
mirada que no el delati. Brogan hi accedeix, però arriben dos altres agents i
es veu obligat a detenir-la.
No tots els
funcionaris d’Immigració, però, són com Brogan. El repugnant Cole Frankel, per
exemple, s’aprofita del seu càrrec per convertir Claire Sheperd, australiana
aspirant a actriu, en la seva esclava sexual, a canvi de facilitat-li la tarja
verda. Hi ha altres casos de gran força dramàtica, com el de Taslima, una noia
de 15 anys originària de Bangladesh, que en un treball de classe demana
comprensió pels terroristes de l’11-S i acaba essent investigada per l’FBI. La
pel·lícula busca l’objectivitat i presenta un ampli ventall de casos. Alguns,
és clar, tenen més força que altres. És molt d’agrair, en canvi, la presència
d’una història de to més lleuger com la de Gavin Kossef, cantant anglès jueu
que, per tal de treballar en una escola jueva (i així aconseguir el permís de
residència), ha de simular tenir grans coneixements de la religió jueva; quan
els d’Immigració, per examinar-lo, fan venir un rabí, el noi sua de valent.
La pel·lícula
no perd mai el to i exhibeix una construcciò dramàtica realment notable,
lligant amb gran enginy -si bé amb un punt d’artifici- les diverses subtrames.
Potser no calia arribar tan lluny dramàticament amb Zahra, germana de Hamid, el
company de feina de Brogan. En qualsevol cas, aquest film admirable, molt
allunyat del simplisme de Crash, mereixia molta més sort entre el
públic, que gairebé no el va poder veure, i també entre la crítica, cega com
gairebé sempre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada