1963.
USA (Talbot-Warner Bros). Director: Phil Karlson. 98 minuts. Color.
Guió:
Robert I. Holt, Marguerite Roberts. Novel·la: Rampage, d’Alan Caillou.
Música: Elmer Bernstein. Fotografia: Harold Lipstein.
Robert
Mitchum (Harry Stanton), Elsa Martinelli (Anna), Jack Hawkins (Otto Abbot),
Sabu (Talib).
Títols:
Safari en Malasia; Massacre pour un fauve; Il grande safari.
Mascle
alfa en declivi
Harry Stanton (Robert Mitchum, pletòric de
facultats mitchumianes: la calma sideral, la ironia subtil, la fortalesa
latent) no és un caçador sinó un tramper que detesta matar animals, i per això,
d’entrada, no rep amb entusiasme l’encàrrec, per part del zoo de Berlin, de
viatjar a Malàisia en companyia d’un cèlebre i veterà caçador, Otto Abbot, per
capturar-hi dos tigres i una pantera. Es comença a animar, però, ben aviat,
quan de visita a la casa d’Abbott, tot contempant la sala de trofeus (caps de
felins, ullals d’elefant), arriba el trofeu més valuós, Anna, l’amant del
caçador, recollida d’un orfenat d’Itàlia amb catorze anyets. Anna té amants,
homes sense cara que aviat es perden de vista. Otto Abbot és un cas peculiar
d’amant permissiu i alhora possessiu: “I regard myself as a very liberal man
yet very possessive, and so I seek only the finest, the most beautiful
everywhere and, having found them, I possess them.” Abans del final de la
frase, el director Phil Karlson ja fa un adequat pla d’Anna, al fons de la
sala, situada entre els dos homes. Elsa Martinelli, bellíssima, apoteosi de
classe i elegància, encén el desig immediat i estimula aquest perillós joc de
possessió. Harry, massa adelerat, rep una lliçó la primera nit, quan Anna el
visita de manera més que prometedora a l’habitació d’hotel, però tot acaba amb
un hola i adéu. El pobre Mitchum, que ja estava encès com una torxa, es queda
frustrat, però no es desespera. Sideral, com hem dit, és la seva calma. Sap, a
més, que la victòria serà seva.
En canvi, Otto Abbott està destinat a perdre,
ho sabem i es confirma. Però el film dosifica bé la seva caiguda, el declivi de
les seves facultats com a caçador, la pèrdua del seu títol de mascle alfa
indiscutible. Ja a Malàisia, Abbott, home del passat, és mostra tirànic amb els
natius, a qui menysprea, a diferència del calmós Harry Stanton, més amable i
empàtic. Anna adverteix a Otto que vigili, perquè aquesta vegada el seu pròxim
amant -Harry, evidentment- sí que podria tenir cara. Otto, col·locant la mà al
genoll d’Anna o enduent-se-la a la tenda davant la mirada de Harry, intenta
mantenir la seva posició de privilegi. Però els seus dies de glòria estan
comptats. Otto assisteix amb mirada sorneguera -hi ha res més trist que parar
trampes?- a la captura dels dos tigres. L’escena, per cert, és magnífica: els
natius amb tambors encerclant les feres, Harry i el seu ajudant Talib
(l’entranyable Sabú) amb els matxets a la mà per tallar les cordes en el moment
oportú, les xarxes que s’alcen, els tigres enxarxats, un que s’escapa…
Brillen els tigres i brilla la pantera negra,
que significa el principi de la fi per al decadent Otto Abbott, que ja no és el
millor caçador del món. Perdudes les facultats, només li queda la seva més
preuada possessió, Anna. Embogeix Otto per haver-la perdut i no ens sorprèn,
perquè als ulls ja se li veia des de l’inici la paranoia destructora i
autodestructiva. És una mica sorprenent que el desenllaç no tingui lloc a
Malàisia sinó a bord del vaixell que transporta les feres. Però no té
importància. Aquest film de trampes, caceres i escenes nocturnes amb ardents
mirades, potser no ofereix res de gaire original, però tot resulta molt
atractiu, intens i efervescent. Elsa Martinelli i Robert Mitchum, no cal
dir-ho, en són els principals responsables.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada