2019.
UK-USA. Director: Sam Mendes. 119 minuts. Color.
Guió:
S.Mendes, K.Wilson-Cairns. Fot: Roger Deakins. Mús: Thomas Newman.
George
MacKay (William Schofield), Dean-Charles Chapman (Thomas Blake), Claire Duburcq
(Lauri), Mark Strong (Cap. Smith), Richard Madden (Lt. Joseph Blake), Colin
Firth (Gen. Erinmore), Benedict Cumberbatch (Cor. Mackenzie).
La
crueltat i la tendresa
Segurament el mèrit més gran d’aquest magnífic
film és haver sabut esquivar el realisme estricte, tan sòrdid, que, de manera
inevitable i prou justificada, sol ser l’essència de les pel·lícules de guerra
actuals; i haver optat, en canvi, per un to una mica més lleuger, d’aventura
bèl·lica, amb llibertat per incloure seqüències lleugerament -o clarament-
inversemblants.
L'argument és senzill. Dos soldats anglesos,
Schofield i Blake, han de dur un missatge urgent a un batalló britànic que està
a punt d’entrar en acció; el missatge consisteix en aturar l’atac, perquè se
sap que els alemanys han parat una trampa als anglesos. Ressona en aquest
argument l’inoblidable tram final de Gallipoli (1981). Els dos soldats,
doncs, travessen la terra de ningú i arriben a les trinxeres dels alemanys,
abandonades recentment. Els impressiona la seva laberíntica grandària. “Bloody
hell! Even their rats are bigger than ours”, comenta Blake. Surten a l’exterior
i arriben a una granja. Des d’allà contemplen una batalla aèria i -oh,
casualitat!- un avió alemany cau als seus peus. Salven el pilot, que ja se
socarrimava, i Blake té massa compassió d’ell i mor. S’ha de ser més dur i
ferotge a la guerra, sembla ser la
conclusió. Schofield continua sol, i la llet amb què ha omplert la seva
cantimplora servirà -oh, casualitat!- per alimentar un nadó molt necessitat
quan arribi a Écoust Saint-Mein, poble destruït de dalt a baix.
La pel·lícula sap repartir joc a tots els
nivells -ara és crua i cruel, ara és tendra i humana- i s’agraeix. A nivell
visual destaca que està feta gairebé sense talls, amb un sol pla, però això, en
aquests temps, ja és força habitual i, pels avenços tecnològics, està lluny de
tenir el mèrit que tenia quan ho va fer Hitchcock (Rope, 1948). En
qualsevol cas, Sam Mendes mou la càmera amb elegència, sense estridències, i la
direcció pràcticament és invisible.
Més artificiós, potser, és el recurs
d’utilitzar actors molt coneguts de tant en tant, molt ben dosificats, per fer
una breu aparició. Són Mark Strong, Benedict Cumberbatch, Colin Firth i Richard
Madden. Encara no sé si és una bona idea o no. En qualsevol cas no li treu
billantor cinematogràfica ni plenitud emocional a aquest esplèndid film.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada