2010.
USA, GB. Guionista i director: Christopher Nolan. 148 minuts. Color.
Fotografia:
Wally Pfister. Música: Hans Zimmer.
Leonardo
DiCaprio (Dom Cobb), Joseph Gordon-Levitt (Arthur), Ellen Page (Ariadne), Tom
Hardy (Eames), Marion Cotillard (Mal Cobb), Ken Watanabe (Saito), Cillian
Murphy (Robert Fischer).
La
motivació eterna
Dom Cobb és un lladre dels secrets
més ben guardats del món, aquells que la gent només delata en els seus somnis.
Cobb i el seu equip, sedant la víctima, s’endinsen en el seu somni i, si cal,
exploren un segon somni sorgit del primer, i fins i tot un tercer sorgit del
segon. El temps s’espandeix a l’interior d’aquests somnis. Uns quants minuts a
la vida real són hores en el primer somni, mesos en el segon i anys sencers en
el tercer.
Dom Cobb (un DiCaprio monòton que
arruga massa l’entrecella), doncs, és un lladre excepcional, però no
infal·lible. Una operació d’espionatge contra el magnat japonès Saito acaba
malament, però el nipó no opta per la venjança contra els lladres onírics sinó
que decideix contractar-los. Ara bé, no vol robar una idea sinó implantar-ne
una, originar-ne una en la víctima. Aquest és el diàleg entre Saito, Dom Cobb i
Arthur, la mà dreta de Cobb (Joseph Gordon-Levitt, excel·lent).
Saito: If you can steal one idea, why
can’t you plant one there instead?
Arthur: Ok, this is me, planting an idea
in your mind. I say: don’t think about elefants. What are you thinking about?
Saito: Elephants?
Arthur: Right, but it’s not your idea.
The dreamer can always remember the genesis of the idea. True inspiration is
impossible to fake.
Cobb: No, it’s not.
Si Cobb ho afirma, és que és possible. Però l’operació
és molt complicada i perillosa. Cobb, per dur-la a terme, contracta una nova
“arquitecta de somnis”, Ariadne, nom immillorablement laberíntic. La víctima és
Robert Fisher, hereu imminent de la corporació rival de Saito, a qui el japonès
vol introduir la idea de liquidar l’empresa del pare. Cobb i el seu equip
intercepten Fisher en un vol de Sidney a Los Angeles, i el seden amb èxit.
Comença un gegantí descens oníric, soterrani a soterrani, amb el risc immens,
pels infiltrats, de no sortir-ne mai més, perquè si moren en el somni el retorn
és impossible i els espera una pèrpetua existència en els llimbs...
Un argument fascinant, realment,
però, al meu entendre, no es converteix en una experiència cinematogràfica tan
fascinant. Hi ha massa acció en el film, en els diversos estrats onírics, una
acció força convencional -i filmada de manera convencional per Christopher
Nolan- en forma de tiroteigs i persecucions; i això rebaixa molt la grandesa que
l’argument i el tema semblaven assegurar.
La meva part preferida del film
és, de llarg, una trama secundària, de naturalesa no comercial, sinó privada,
sentimental, molt punyent.
En el passat, Dom Cobb i la seva
dona Mal es van submergir amb entusiasme en aquesta cova de somnis inclusius;
cinquanta anys van viure en el darrer nivell, envellint junts, creant una
monumental ciutat. El perill de viure en els somnis, però, és que s’acaba
esborrant la línia entre el somni i la realitat. Mal va acabar no percebent la
línia, i Dom, per possibilitar el retorn, la va persuadir hàbilment que vivia
en un somni. Això va facilitar la tornada, però un cop al món real, Mal,
presonera d’aquesta idea, encara creia que vivia en un somni i, per sortir-ne,
es va tirar al buit. Ho veiem en un flash-back, i és sens dubte el moment més impactant de la pel·lícula. Els
remordiments de l’apenat Dom Cobb es tradueixen, en els somnis on s’endinsa, en
aparicions perveses de Mal, amb fúria homicida, sabotejant les operacions,
hostil sempre a Dom, que és la persona que la fa reaparèixer.
Amb aquesta història n’hi havia
prou per edificar un film, que hauria estat, aquest sí, memorable.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada