2016. França. Guionista i director: Tran Anh Hung. 110
minuts. Color.
Nov: L’elegance
des veuves, d’Alice Ferney (1995). Fot: Mark Lee Ping-bing.
Audrey
Tautou (Valentine), Mélanie Laurent (Mathilde), Bérénice Bejo (Gabrielle),
Jérémie Renier (Henri), Pierre Deladonchamps (Charles).
Quadres per contemplar
En aquest film, tot es narra i res no es
mostra. Hi ha molta veu en off, procedent de la novel·la d’Alice Ferney, i
poquíssims diàlegs. Les seqüències són quadres per contemplar i no tenen
intensitat dramàtica. No es pot dir que els actors interpretin els seus papers,
més just és afirmar que posen per a l’artista, en aquest cas el director.
Diverses generacions i tot un munt de personatges desfilen per la pantalla, en
cases elegants i bonics jardins. No sabem a què es dediquen. Sembla que sempre
sigui diumenge, o que estiguin de vacances permanents. Comença a finals del
segle XIX i avança moltes dècades, però a part dels canvis en la moda la
Història intervé poc, si no és per enviar dos germans a una guerra i tornar-los
morts en forma de telegrama. Tot consisteix en naixements, casaments i morts,
la pura essència de la vida. La películ·la és un cant a la maternitat. Tenir
fills és la màxima felicitat, perdre’ls la més gran tragèdia. En una de les
poques seqüències amb diàleg, l’única filla viva de Valentine anuncia a la seva
mare que es farà monja; paraules que deixen consternada Valentine, perquè la perfora
per dins saber que ara ja no tindrà cap filla que sigui mare.
Aquesta pel·lícula va ser durament atacada per
la crítica d’esquerres, que la va titllar de retrògada, perquè presenta unes
dones dedicades en exclusiva als marits i als fills (fills que es deixen
abraçar llargament, per cert), i que són felices d’aquesta manera. És una
crítica comprensible, com també la d’aquells espectadors que s’han avorrit de
mala manera amb un film tan contemplatiu que els ha semblat que durava –mai més
ben dit- una eternitat. Ara bé, la pel·lícula és tan radical en el seu
plantejament i tan captivadora en les seves imatges que és difícil oposar-hi
resistència, i és molt més fàcil, en canvi, i potser més recomanable, rendir-se
al seu esplendor pictòric i a l’emoció que sorgeix de contemplar aquestes vides
sacsejades per l’amor i el tràgic atzar. No devia ser fàcil, per als actors,
treballar en aquestes circumstàncies, sense diàlegs, simplement posant.
Sobresurt en especial Mélanie Laurent, que il·lumina cada escena on apareix.
Aquesta és la sisena pel·lícula del director
francès d’origen vietnamita Tran Ahn Hung, que va debutar amb la sobrevalorada L’olor de la papaia verda (1993). Allà
la calma i l’esteticisme semblaven estèrils; aquí, en canvi, estan al servei
d’una idea: l’única eternitat possible és transmetre la nostra vida. Ho va dir Shakespeare en molts sonets. Recordem el
final del tercer:
But If thou live rememb’red not to be,
Die single and thine image dies with thee.
Però si vius per no deixar record, / mor-te
fadrí, i amb tu tot haurà mort.
(Traducció:
Gerard Vergés)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada