1971.
USA (Malpaso, Universal). Director: Don Siegel. 105 minuts. Color.
Guió:
Albert Maltz, Irene Kamp. Novel·la: A Painted Devil, de Thomas P.
Cullinan (1966). Fotografia: Bruce Surtees. Música: Lalo Schifrin.
Clint
Eastwood (John ‘McBee’ McBurney), Geraldine Page (Martha Farnsworth), Elizabeth
Hartman (Edwina Dabney), Jo Ann Harris (Carol), Darleen Carr (Doris), Pamelyn
Ferdin (Amy).
Títols:
El seductor; Les Proies; La notte brava del soldato Jonathan.
El
perillós joc del caporal
Clint Eastwood, decidit a fer un pas endavant
en la seva carrera com a actor, va decidir abandonar el hieratisme lacònic que
l’havia fet famós i acceptar un paper més sociable i xerraire. Un soldat de la
Unió, el caporal McBee, ferit en combat es refugia en un internat per a noies
situat en territori sudista. La seva presència esvalota el galliner o, dit
tècnicament, fa emergir líbidos reprimides. Hi ha una alumna crescudeta, Carol,
que només té disset anys però que ja se’l vol endur al llit a la primera: “I
know a lot more than girls my age”, afirma; “I bet you do!”, respon
convençut i animat el caporal. També hi ha una mestra jove, Edwina Dabney, que
deplora el desvergonyiment de Carol –“A hussy is a hussy”, li diu;
Edwina té somnis romàntics que McBee, sempre atent a les diverses necessitats
del seu harem particular, alimenta sense escrúpols. Completa la nònima de dones
ardents la severa directora de l’establiment, Martha Farnsworth, que el vol
-atenció, que ve un revolt fort- com a substitut del seu germà mort, amb qui
mantenia relacions incestuoses. Completa el panorama una nena, Amy, que va ser
qui el va trobar desmaiat a l’entrada de l’internat i que l’adora des del
primer moment.
El soldat veu que el panorama és més que
prometedor i, com que és espavilat i una mica indecent, fa un joc a tres
bandes. Però això és jugar amb foc i al final es crema. Qui hagi vist la
pel·lícula segur que no ha oblidat la seqüència en què la directora li amputa
la cama al soldat. Simbòlicament és una castració, perquè Martha Farnsworth
l’ha enxampat in fraganti amb la molt més atractiva i molt més jove
Carol, just la nit en què la directora l’esperava a la seva cambra. A partir
d’aquí, la lluita pel poder abandona les bones maneres i les seduccions a cau
d’orella, i es torna crua i violenta. Si el soldat branda una arma, la
directora guanya la partida finalment gràcies a un plat de bolets verinosos.
Els bolets, justament, els proporciona la
petita Amy, que tant adorava el soldat i que tant l’odia després que ell li
hagi matat, en un atac d’ira, la seva tortugueta. Aquesta seqüència és una mica
forçada; vull dir que es nota que es necessitava
alguna cosa perquè la nena odiés a mort el soldat i fos capaç, tot seguit,
d'anar a collir els bolets per enverinar-lo. Ara, també és cert que la situació
provoca una de les millors frases de la pel·lícula: “Vostè m'ha condemnat a
la beguda i al rancor!"(1), exclama McBee dirigint-se a Martha
Farnsworth.
Geraldine Page i Clint Eastwood, molt ben
acompanyats per Elizabeth Hartman i Jo Ann Harris, protagonitzen un duel
memorable en aquest intens film gòtic -gòtic sudista, podríem dir- amb una
altmosfera molt malaltissa, carregada de tèrboles relacions de desig i de poder
entre els personatges. De les cinc pel·lícules que Don Siegel va fer amb Clint
Eastwood, des de 1968 fins a 1979, aquesta és la millor juntament amb Escape from
Alcatraz (1979).
(1)
McBee: Stay away from me! I hate you! Condemned me, that’s what you’ve
done, to bitterness and drink and doing mean things. Why the hell didn’t you
just castrate me?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada